برگزاری نشست مشترک فرهنگستان با استادان آموزش زبان فارسی دانشگاه فرهنگیان

دوشنبه، چهاردهم آبان‌ماه ۱۳۹۷، نشست مشترک فرهنگستان با استادان آموزش زبان فارسی دانشگاه فرهنگیان در تالار دکتر شهیدی برگزار شد.

 در ابتدای این نشست که به همت گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان برپا شده بود، دکتر علی‌اکبر کمالی‌نهاد، مسئول دبیرخانۀ راهبری زبان و ادبیات فارسی کشور، ضمن معرفی شرکت‌کنندگان، علت تشکیل این جلسه را ایجاد ارتباط مؤثر دانشگاه با فرهنگستان بیان کرد.

پس از آن دکتر حسن ذوالفقاری، مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان، گزارشی از فعالیت‌های گروه در پانزده حوزه ارائه کرد و نحوۀ تعامل گروه را با دانشگاه فرهنگیان تبیین و تشریح کرد.

 در ادامۀ برنامه، مهنوش تهرانی، پژوهشگر گروه واژه‌گزینی فرهنگستان، به ارائۀ گزارشی مبسوط از فعالیت‌های گروه واژه‌گزینی پرداخت و فرایند کارگروه‌های تخصصی را بیان کرد.

دکتر رضا عطاریان، پژوهشگر گروه واژه‌گزینی فرهنگستان، دیگر سخنران این نشست بود که در موضوع «نقش شفافیت و انگیختگی اصطلاحات در آموزش مفاهیم علمی»سخن گفت.

در ادامه دکتر ذوالفقاری گزارشی از وضعیت درس زبان و ادبیات فارسی در کنکور سراسری در سال‌های اخیر ارائه نمود. ازجملۀ نقاط جالب‌توجه این گزارش ورود دانشجویان با رتبه‌های خوب به دانشگاه فرهنگیان بود.

در بخش بعد برنامه دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن خوشامدگویی به حاضران، به تشریح نقش فرهنگستان و چگونگی تعامل با دانشگاه فرهنگیان پرداخت و به پنج نکته‌ای که نقش دانشگاه فرهنگیان را در گسترش زبان فارسی توسط استادان آن دانشگاه پررنگ می‌کند، اشاره کرد: زبان فارسی به‌عنوان رکن هویت ملی باید در دانشگاه حفظ شود؛ ازآنجاکه وظیفۀ آموزش‌وپرورش تربیت شهروند است، یکی از لوازم مهم شهروندی، آموزش زبان فارسی است؛ نقش و تأثیر زبان فارسی در تسهیل آموزش‌ دیگر دروس بسیار مؤثر است؛ زبان و تفکر رابطۀ مستقیم و عمیق باهم دارند، پس هرچه زبان روشن‌تر و شفاف‌تر باشد تفکر مستقیم‌تر و گویاتر خواهد بود و پرورش زبان قوی،‌ تفکر قوی را به دنبال دارد؛ حفظ زبان هر کشور درگروِ حفظ و تقویت زبان علم است. تقویت زبان علم وظیفۀ همۀ استادان، به‌ویژه استادان دانشگاه فرهنگیان است.

 در ادامۀ جلسه دکتر طاهر‌نیا، معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، سخنان خود را در زمینۀ نحوۀ تعامل با فرهنگستان ارائه کرد و حمایت ویژۀ فرهنگستان را در پیشبرد اهداف دانشگاه خواستار شد.

پایان‌بخش این نشست گزارش دکتر مریم دانشگر، معاون گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دربارۀ نقش مهارت‌سنجی در آموزش زبان و ادبیات فارسی بود. وی در گزارش خود به اُفت مهارت‌های نوشتنی و خواندنی اشاره کرد.

در پایان دکتر ذوالفقاری برای تعامل با دانشگاه فرهنگیان پیشنهادهایی ارائه کرد که عبارت‌ بودند از: انتشار فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مشترک؛ کمک به تهیۀ محتوای خبرنامه؛ اجرای دورۀ ضمن خدمت تأمین مدرس واژه‌گزینی؛ اجرای طرح‌های مشترک پژوهشی با دانشگاه فرهنگیان.